Debatten om hvorvidt køb af seksuelle ydelser skal være forbudt er igen blevet aktuel. Flere partier og interesseorganisationer argumenterer for et forbud, som kriminaliserer mænd. De har indledt kampagnen Tag stilling
mand. Mange af de forskellige argumenter, som fremføres i den kampagne hviler på et uoplyst grundlag, mener jeg. Erfaringer fra Sverige, hvor der har været forbud mod sexkøb siden 1999, viser at et forbud ikke fjerner
prostitution, men derimod gør det sværere at hjælpe de udsatte grupper.
På den baggrund indleder jeg denne modkampagne under overskriften Undersøg sagen, mand.
Har du undersøgt sagen, så giv dit besyv med, ved at oprette en kommentar.
Både mænd og kvinder er velkomne til at give deres besyv med.

93 comments
Comments feed for this article
marts 2, 2008 at 5:12 pm
lindakristiansen
Jeg har undersøgt sagen, og jeg går IKKE ind for et forbud, da jeg ikke ønsker at stigmatisere prostituerede og kunder yderligere, og da et forbud spænder ben for det sociale hjælpearbejde.
marts 2, 2008 at 5:12 pm
Martin Bork
Jeg har undersøgt sagen og er imod et forbud mod sexkøb. Et forbud vil ikke hjælpe den del af de prostituerede, som af den ene eller den anden grund har brug for at komme ud af deres erhverv. Undersøgelser viser, at det tværtimod vil gøre deres liv endnu vanskeligere.
marts 2, 2008 at 5:32 pm
Rune
Hvis et forbud skal kunne retfærdiggøres skal effekten være at de kvinder/mænd der af den ene eller den anden grund tvunget lever som prostituerede vil blive hjulpet.
Dette ser ikke ud til at være tilfældet, tværtimod viser de svenske erfaringer at forholdene for disse personer blot bliver værrere, det samme er så tilfældet for dem der har det fint med deres profession. Alt i alt ligner det en loose loose situation.
En løsning på de sociale spørgsmål må bestå i et øget socialt arbejde der kan hjælpe de mennesker der måtte være tvunget ud i prostitution til at kunne klare sig på anden måde, og så lade den anden gruppe passe deres erhverv i fred og under ordnede forhold.
Hvis årsagen til ønsket om et forbud er af mere moralsk karakter må man gøre op med sig selv om målet helliger midlet.
marts 2, 2008 at 5:56 pm
Jørgen M
Jeg har undersøgt sagen.
Forbud hjælper ikke de svage prostituerede.
Forbud er en krænkelse af kvinders ret til at udøve deres seksualitet som de vil.
Forbud er i strid med fundamentale menneskerettigheder, retten til at vælge eget erhverv.
Forbud offergør kvinder og gør mænd til bødler.
Forbud polariserer forholdet mellem mænd og kvinder: “enten er du med os eller imod os”
marts 2, 2008 at 8:23 pm
Flemming Nakinge
Lovliggørelse
Det er den eneste rigtige vej, Hvis man vil afkriminalisere området, forbedre forholdene for de frivillige sex arbejder, og som i alle andre erhverv hjælpe dem der får nogle erhvervsskader.
Samtidig får samfundet en vej til at holde øje med de mennesker, der har sociale eller psykiske problemer når de starter i faget, og kan dermed hjælpe dem i tide, samtidig kan samfundet sikre at der ikke er ufrivillige sex arbejder. Det kræver en stærk kvinde at skelne mellem følelser og arbejde. Så det er ikke et job for svage piger.
marts 2, 2008 at 8:30 pm
Anonym
Jeg har undersøgt sagen.
De prostituerede selv ønsker selvfølgelig ikke deres egne kunder kriminaliseret.
De ønsker deres erhverv legaliseret, så de kan nyde den samme støtte og beskyttelse, som alle andre har i arbejdsmarkedslovgivningen.
Disse beskedne ønsker støtter jeg naturligvis helhjertet.
JohnM
marts 2, 2008 at 9:01 pm
Henrik
Det kan nok ikke komme bag på nogen, at jeg støtter en fuld lovliggørelse af området. Ikke mindst af grunde der har med menneskerettigheder at gøre. En erkendelse af, at et forbud vil skubbe sexarbejderne helt ud i mørket, spiller også ind her.
Skal man løse problemerne på prostitutionsområdet, bør man indtage en pragmatisk holdning til samfundets muligheder mht. at kontrollere borgernes aktiviteter. Det siger sig selv, at en service der er så efterspurgt som købesex, ikke kan lovgives væk, medmindre man ved samme lejlighed afskaffer de seksuelle drifter, samt kvinders ret til at begå sig som frie borgere.
Moralske argumenter alene, løser ikke problemerne. Og hvornår har de nogensinde gjort det?
marts 2, 2008 at 9:24 pm
Bo Jensen
Jeg har undersøgt sagen
og er kommet frem til, at voksne menneskers seksualliv skal staten ikke blande sig i.
Grænsen gik ved rygning i offentlige bygninger. Nu må vi sige NEJ til mere forbuds-Danmark.
Bo jensen
Butik Go’aften
marts 2, 2008 at 9:38 pm
tsn
Jeg har taget stilling.
Kriminaliseringen af prostitutionskunder er noget af det groveste vi har set indenfor tilsidesættelse af menneskeretigheder.
marts 2, 2008 at 10:28 pm
Zenia
Jeg har undersøgt sagen og taget stilling. Jeg ønsker ikke et forbud mod købesex, fordi det er et helt forkert valg, hvis det man vitterlig ønsker er at forbedre de prostitueredes livsvilkår.
Jeg går ind for at gøre arbejdsbetingelserne nemmere for prostituerede. At kvinder (og mænd) får mulighed for at slå sig ned som erhvervsdrivende, hvad enten de ønsker at fungere som arbejdsgivere for prostituerede, eller som selvstændige prostituerede.
På den måde kommer feltet ind under gældende lovgivning om bl.a. arbejdsvilkår og arbejdsmiljø, og det vil blive nemmere for prostituerede at organisere sig. Jeg ved ikke lige, om mine tanker er optimale løsningsforslag, men jeg tror, jeg mest af alt ønsker en normalisering af faget. En anerkendelse af, at det er et arbejde. Det indebærer sex, men det er i sig selv ikke argument for, at det er forkert.
I modstanden mod købesex ligger der en symptomatisk antagelse om, at mænd ønsker at udnytte kvinder, og at kvinder er for svage til at sige fra. Denne grundantagelse smitter af på hele holdningen til prostitution, så det udelukkende kommer til at handle om mænds dominans over kvinder, så man helt mister blikket for, hvordan kvinder (og andre prostituerede) arbejder og ellers går og færdes i livet som alle mennesker nu engang gør.
marts 2, 2008 at 10:44 pm
rasmuselkjaer
Jeg har undersøgt sagen og taget stilling imod et sexkøbsforbud.
Egentlig tror jeg bare man skal tænke sig lidt grundigere om end de fleste, der støtter op om et sexkøbsforbud, gør. Forestil jer at de prostituerede gik ud og demonstrerede mod deres egne kunder. Det er jo en selvmodsigelse. Vi ændrer ikke på det faktum, at det at prostituere sig, for manges vedkomne, er et fysisk og psykisk belastende arbejde, ved at gøre sexskøb forbudt. Dette vil tværtimod kun gøre arbejdet hårdere og belaste de prostituerede endnu mere.
marts 2, 2008 at 10:56 pm
kari
For fuld legalisering af sexarbejderbranchen
Det overskueliggør branchen og gør det muligt at skride ind hvor det trænges.
Et forbud har den omvendte effekt. Det feder bare mafian op, ligesom det er sket i Sverige. De store tabere har været sexarbejderne, som man ellers påstod at man ville hjælpe.
marts 2, 2008 at 11:11 pm
annonym
Jeg forstår nu ikke at dette gamle erhverv skal sættes ind under en begrænsning og kriminaliseres på nogen måde. Tværtimod må jeg sige at vi bør tænke os godt om inden dette erhverv Ulovliggøres. Eller man prøver på det. Som tidligere prostitueret med kunder fra nettop de partier som ønsker os væk og sat i bås må jeg sige at jeg er dybt rystet. Hvis mænd ønsker at købe en vare for deres egne penge har de vel ret til det . Hvis en kvinde ønsker at sælge sig selv og endog få sit behov vedr hendes ydelse dækket har de vel ret til det .. Er det ikke nettop det vi kalder for menneskerettigheder. At tage stilling til sit eget liv og lyst som menneske. Vi er jo ikke anderledes end alle andre. Vi både mænd og kvinder har bare mere lyst til sex/leg. Jeg indrømmer blankt og helhjertet at jeg savner mit arbejde som prostitueret. Meget enda
Et forbud vil kun gi flere former for sexuelkriminalitet på gaderne. Flere mænd som vil rende rundt og føle sig frustrerede ( ikke allle går jo på et værtshus og finder en sexpige der vel)
Lad dette erhverv blive lovligt både for mænd og kvinder…
Mange af dem som vil ulovliggøre det er dem som selv kommer på klinikkerne rundt om i landet ( af mændene) og mange kvinder som den indstilling er dem som føler sig forsømte af deres mænd.. Hvorfor mon ?
Keep up the thumps. Vi vil altid være her også i fremtiden
marts 3, 2008 at 12:04 am
TheHumanStain
Jeg har undersøgt sagen og er imod en kriminalisering. Prostituerede er ganske almindelige kvinder - der er intet særligt luder-gen. Prostitution er en del af vores seksualitet, og det er det, Dansk Kvindesamfund vil fortrænge ved lov.
marts 3, 2008 at 12:35 am
luder
Jeg har undersøgt sagen … helt til bunds
og jeg har taget stilling.
Jeg ønsker, at mit fag skal blive et legalt erhverv, jeg ønsker mig rettigheder som alle andre og jeg ønsker støtte fra alle dem som lige nu bruger alt deres energi på at bekæmpe mine kunder. Hvis jeg kunne fange deres opmærksomhed et øjeblik ville jeg hellere end gerne fortælle, hvad jeg mener der skal til for at forbedre min og mine kollegaers situation.
Men jeg er bange for at de aktive prostitutions modstanderer har for travlt med at jagte mine kunder
marts 3, 2008 at 1:17 am
Bjarne Hosbo
Jeg har svært ved at se hvad et forbud skulle gavne. Men jeg har let ved at se hvad et forbud kommer til at skade. At forbyde købesex er i virkeligheden et indgreb mod den personlige frihed.
Det virkelige motiv for forbuds-tilhængerne er at de synes at køb og salg af sex er “ækelt”. Mange kvinder er formentlig også sure over at mænd “bare” kan købe sig til sex - og ikke bare nøjes med lillemor derhjemme. For ikke at blive kaldt snerpede og intolerante dækker de deres forargelse under en angivelig solidaritet med luderne.
marts 3, 2008 at 8:28 am
Al Mindelig
Jeg har undersøgt sagen, og kan på ingen måde se at et forbud kan hjælpe som der gives udtryk for.
En legalisering er derimod på tide - de prostituerede har længe nok været holdt hen som 2. rangs borgere hvor kun deres indtægt har været værdsat og lovlig….
Giv dem deres naturlige rettigheder, og fjern de tåbelige paragraffer i loven der kun gør prostitution ikke-kriminelt!
marts 3, 2008 at 8:39 am
Patrick Linnét
Jeg har undersøgt sagen, og jeg går ind for komplet legalisering af prostitution. Ved at starte et marked for det, har det adskillelige gange vist (i Amsterdam og Nevada, f.eks.) at det både bliver mindre farligt for både den prostituerede og kunden, og at et forbud ville ikke stoppe prostitution men derimod bare gøre det farligere at være prostitueret.
Et forbud mod prostitution er som et forbud mod porno-modeller. De sælger bare sex for åbent kamera.
marts 3, 2008 at 9:47 am
Anna Lyttiger
Forbud og lovgivnig imod ting, man ikke bryder sig om.
Eric Hoffer, amerikansk havnearbejder og filosof, sagde for ca 50 år siden disse ord, som jeg her vil gøre til mine:
“We all have private ails. The troublemakers are they who need public cures for their private ails.”
marts 3, 2008 at 10:30 am
Cecilie
Jeg har undersøgt sagen. Kriminalisering mod sexkøb er og bliver en kriminalisering af de prostituerede, som de der driver hetz mod deres fag så gerne påstår at ville hjælpe. Selv den lille brøkdel af prostituerede, der ønsker hjælp til at komme ud af deres fag, vil blot skulle være endnu mere omhyggelige med at holde sig fra politi og hjælpeorganisationer. (Se f.eks. det svenske netværk af sexarbejderes gennemgang af negative konsekvenser ved kriminaliseringen: http://sans.nu/konsekvenser.htm) Den eneste mulighed for at give dem reel hjælp er at fjerne alle de små juridiske fælder, der er omkring faget, og gøre sexarbejde lovligt, så det bliver muligt at bede om hjælp uden at skulle frygte at en selv, ens kolleger, ens nærmeste - eller ens kunder - bliver straffet.
marts 3, 2008 at 11:11 am
Thomas Jensen
Jeg har undersøgt sagen.
Der findes ikke et eneste sagligt argument for at det skulle hjælpe en eneste mand eller kvinde, dansk statsborger eller ej, at der blev vedtaget en kriminalisering, tværtimod.
Derudover ville det være en grov indgriben i den personlige frihed, især for den der vælger at sælge disse ydelser.
Jeg er ved at blive bekymret for tonen i de forskellige kriminaliserings kampagner der kører. Jeg synes de til forveksling, i deres menneskesyn, ligner forgangne kampagner imod fri abort.
For når man skærer ind til benet handler det så i virkeligheden ikke om hvorvidt vi skal have lov til at bestemme over vores egen krop.
Dog må jeg tilføje at lige så stærkt som jeg er imod denne hetz, lige så stærkt mener jeg der er et behov for en normalisering af dette område.
At det kan blive anerkendt som erhverv med samme rettigheder og pligter som alle andre erhverv.
marts 3, 2008 at 11:26 am
Denondehund
Jeg ønsker et åbent og frit samfund, hvor mulighederne for at hjælpe dem, der kommer galt afsted, er så gode som muligt. Samtidig ønsker jeg, at den mest udbredte tankegang i vores samfund må blive, at folk, kvinder og mænd, i udgangspunktet er stærke og ressourcefulde, ikke svage og ofre.
Jeg ønsker også, at det skal være legitimt at tale åbent om forskellene på mænd og kvinder, herunder de veldokumenterede biologiske forskelle, uden at det på nogen måde skal betyde, at hverken kvinder eller mænd hindres i at udfolde sig, som de vil, selvom de adskiller sig fra kønsnormen.
Desværre lever det danske samfund af i dag ikke ret godt op til noget af ovenstående.
Lad os få kriminaliteten ud af prostitutionsmiljøet, fremfor at gøre hele branchen kriminel.
Jeg er imod en kriminalisering af prostitutionskunder, fordi en kriminalisering ville høre hjemme i et ufrit og undertrykkende samfund. Og fordi vi ved, at en kriminalisering ikke løser de problemer, der er i prostitution.
marts 3, 2008 at 11:31 am
M.
Jeg har undersøgt sagen. Nogle tror, at lovgivning er svaret på alle livets forhold. Men forbud er ikke vejen frem - og hvad er egentlig formålet?
Bekæmpelse af trafickking m.v. kan alle være enige om. Men det er primært en politiopgave, som kræver internationalt samarbejde.
Narko m.v. kræver en socialpolitisk indsats - den narkoafhængige prostituerede bliver ikke hjulpet af, at prostitution kriminaliseres.
Så er der den frivillige prostitution: Måske skal alderskrav m.v. skærpes, og yderligere legaliseringstiltag, som kunne sikre såvel den frivilligt prostituerede som de “ordentlige” prostitutionskunder i relation til sikkerhed og sundhed kunne overvejes. Den ulykkelige luder er måske især ulykkelig over at blive stigmatiseret som offer - og over at skulle arbejde “under-cover”.
Måske er der en skjult dagsorden bag kriminaliseringsovervejelserne: Både ultra-feminister og ultra-moralister kan mødes der…..
marts 3, 2008 at 11:34 am
Sanne Seneca
Jeg har undersøgt sagen og taget stilling.
Jeg ønsker ikke et forbud, da det er en grov tilsidesættelse af menneskerettighederne. Både for den prostituerede og kunderne.
Vi lever i et frit land - eller hvad? Gør det istedet til et acceptabelt erhverv for sexarbejderne. De har det svært nok i forvejen.
marts 3, 2008 at 12:04 pm
Friendly
Det er forkert ved lov at indskrænke tilfredse menneskers frihed med den begrundelse at nogle andre mennesker har brug for hjælp. Hjælp dem der har hjælp behov og lad dem, der ikke har hjælp behov leve deres liv, som de nu vil.
marts 3, 2008 at 12:40 pm
henrik list
Jeg har undersøgt sagen i årevis og sågar skrevet en bog på næsten 400 sider om den (”Sidste nat i Kødbyen”, Forlaget Aschehoug 2007), og der er ingen tvivl i mit sind om, at jeg er imod et forbud mod sexkøb.
Dansk lovgivning forbyder i forvejen heldigvis prostitution under tvang og manipulation, trafficking, rufferi samt køb af sex fra personer under 18 år, og hvad en voksen kvinde frivilligt vælger at bruge sit køn, sin krop og sin seksualitet til, kommercielt og kunstnerisk, må være hendes egen sag. Lige såvel som det heller ikke er samfundets problem, hvis en voksen mand frivilligt vælger at benytte sig af en sådan kvindes eventuelle seksuelle ydelser.
For hvad bliver ellers det næste? Et forbud imod porno, der jo - i visse nypuritaneres øjne - sagtens kan fortolkes som fotograferet og filmet prostitution?
marts 3, 2008 at 1:10 pm
Mikkel Andersson
Jeg har undersøgt sagen, og det er vildt fascinerende som nypuritanisterne og hattedamerne tror de har opfundet den dybe tallerken mht. et forbud mod sexkøb. Historien er propfuld af forsøg på kriminalisering af prostitution, både udøvelsen heraf og køb af samme. Hver gang er det mislykkes, men har haft det forudsigelige resultat været dårligere forhold for de prostituterede, særlig med slagside ift. de allersvageste af disse. Som vi kan se af Sverige, har dette forhold ikke forandret sig i dag heller.
Det kan klart anbefales alle interesserede i prostitutiuonens historie, at læse historiker Nils Johan Ringdals “Kærlighed til salg”, der kan skaffes på ethvert folkebibliotek.
marts 3, 2008 at 1:47 pm
Nina S
Det er tydeligt at tagstillingmand.dk er, fuldstændig som det svenske forbud, et ønske om at føle sig bedre tilpas. Ved at stille sig op og fordømme andre mennesker i venligt nedladende vendinger, fordi andre har foretaget et valg som de selv ikke ville have gjort, så kan man samtidig pege på sin moralske overlegenhed.
Det er glorie-pudsning, intet andet. Fordi hvad hjælper et forbud de få ulykkelige kvinder, der rent faktisk behøver hjælp?
Ingen sexslaver er blevet sat fri af den svenske lovgivning eller af en hjemmeside. Resten af de prostituerede har bare fået sværere vilkår. Lad folk vælge deres vej selv, uanset om det bliver en op- eller nedtur.
marts 3, 2008 at 2:28 pm
Marc P. Christensen
Jeg har undersøgt sagen og er imod et forbud
Jeg mener man skal gå den stik modsatte vej og ser på mere legaliserede forhold - fx. som det man gør i Holland - for det er et fuldt legalt erhverv - men tilknyttede skatteforpligtigelser - sundhedstilbud - indsats mod menneskehandel - indsats mod kønssygdomme.
Et forbud vil betyde at de “pæne” kunder forsvinder - de pænde ægtemænd der måske ikke helt for dækket deres behov hjemme hos lillemor -(jeg har en moralsk holdning til den del af spørgsmålet - men det hidrører 100 % til privatlivets fred - og uden for stat og kommunes indblanding)
De kunder der vil blive ved med at efterspørge købesex - vil være de “hårde” kunde - og da de vil være kriminaliseret - og derved har mere på spil - kan det få fatale konsekvenser for de prostituerede - for de vil nemlig ikke forsvinde - blot ud af vores synsfelt - og dermed vores mulighed for at hjælpe dem - og holde alfonser og andet væk.
marts 3, 2008 at 2:30 pm
foxy
Hvorfor skal jeg ikke selv kunne bestemme over min krop? Jeg skal betale skat, men har ingen rettigheder.
Jeg mener selv jeg gør et godt stykke arbejde, som giver mig tilfredshed som menneske.
Der er mange jobs der gør folk forstyrrede i hovedet eller ødelægger kroppen. Jeg er selv gået ind i dette med oprejst pande, i en alder hvor jeg ved hvad jeg gør, stoffri og dansker!
Hjælp dem der ikke er i faget frivilligt, stop traffiking og de kriminelle der prøver at tjene penge som bagmænd.
Dette emne er lidt for perfekt som propaganda for politikerne, lige som aborten er for de amerikanske stemme slugere. Religiøse mennesker og folk fastlåst i deres egen snæverthed, dem der er bange for at andre får mere end dem, koner der er bange for utroskab, der er mange der kan se en pointe i at dyrke hadet mod den prostituerede.
Syr salget, lav regler der beskytter, hjælper de unge, misbrugerne og dem der ikke selv har valget, giv rettigheder som i ethvert andet arbejde.
Knus R
marts 3, 2008 at 3:29 pm
Jimmi Kristensen
Jeg har undersøgt sagen og jeg er også stærkt imod et
forbud.
Ikke bare vil alle de prostituerede komme i lommen på alfonser, det største problem nemlig stigmatiseringen øges, men det vil også blive langt sværere at få anmeldt kriminelle forhold, når hverken prostituerede eller kunder tør henvende sig til myndigheder, kun alfonserne vil blive glad for et forbud.
For et par år siden fandt jeg på internettet, på en russisk-skandinavisk bussinessportal, et indlæg om en 13 Tretten! årig prostueret man kunne købe i Sverige, selvfølgelig anmeldte jeg svineriet, til det svenske politi. Men mulighederne for at forhindre og få anmeldelse af sådan noget svineri og andre former for kriminalitet, bliver vanskeligere hvis kunderne som måtte opdage noget kriminelt i forvejen bliver betragtet som kriminelle.
Endelig mener jeg ikke at staten skal blande sig i frivillige forhold mellem voksne mennesker, nogen gange er der ikke den store forskel på om en kvinde får en minkpels, et nyt samtalekøkken, en middag, en ring eller kolde kontanter for seksuelle ydelser.
Stigmatiseringen af de prostituerede er klart det værste problem for dem, de er i virkeligheden, blot mennesker som alle andre, men betragtes jo nærmest i en grad som jøderne i 30ernes Tyskland.
Feministernes væsentligste argument er at de ikke er prostuerede og ikke ønsker at blive betragtet som sådan. Sku det være et argument? jeg er ikke bøsse og jeg ønsker ikke at blive betragtet som sådan, skulle jeg så gå ud og angribe bøsser, stigmatisere dem og kræve forbud mod dem????
Jeg mener selv at de eneste ludere i dette land er feminister, men det skal dog siges at uden for skandinavien findes der langt mere progressive kvinder som bruger samme betegnelse.
marts 3, 2008 at 4:29 pm
Linda
Har også undersøgt sagen - til bunds om man så må sige, og min stilling er klar.
At kriminalisere kunderne (eller sexarbejderne for den sags skyld) vil ikke hjælpe de mennesker som tilhængerne af dette forbud kæfter op om. Tværtimod viser de ovenfør nævnte svenske undersøgelser at de mennesker blot lever livet noget mere farligt.
Der vil da nok være nogen der vil stoppe (officielt) men det er ikke de mennesker der af en eller anden grund er tvunget ud i dette arbejde. De er og vil stadig være tvunget til det og som også tidligere nævnt så besværliggøres det sociale opsøgende arbejde af at alt skal foregå i det skjulte
Vil slutte med at citere foxy (hej dejlige *S*)
“Styr salget, lav regler der beskytter, hjælper de unge, misbrugerne og dem der ikke selv har valget, giv rettigheder som i ethvert andet arbejde.”
marts 3, 2008 at 4:53 pm
Frække Rikke
Jeg har undersøgt sagen!
Det undrer mig igen og igen, at det er et offentligt anliggende hvem folk dyrker sex med og under hvilke forhold.
Jeg synes, det et utroligt sympatisk, at vi er et samfund, der ikke vil finde os I, at nogle borgere bliver udsat for tvang og vold, men når vi tager enkelttilfælde og gør til det generelle, skaber vi flere ofre, end der reelt er. Hvis vi er 999 ud af 1000, der mener at farven blå er blå - så er den blå. Vi stempler med ordet blå og nikker alle genkende til det. Vi skaber sandheden gennem ord og samtaler. Vi skaber en fælles konsensus. Når 999 ud af 1000 ser programmer som Task Force, og tror på det, de ser - fx at prostitution i Danmark oftes er lig slavehandel - så bliver der igen skabt en solid fælles konsensus, og en virkelighed flertallet tror fuldt og fast på.
Og hvad så?
I denne konsensus lukker vi noget ude, idet vi lukker noget andet ind. Det vi lukker ude i slavehandels-konsensusen er de kvinder, der er sexarbejdere, men ikke arbejder under tvang. Disse bliver kun anerkendt i det omfang, at de ses under den ene kategori vi har: slavehandels-prostitution - for det er den eneste form, der findes i den virkelighed, vi har skabt.
Det der er særligt problematisk er, at vi skaber ofre, som reelt ikke er ofre.
Besluttede jeg mig i morgen for at blive prostitueret (hvilket godt kunne ske, den dag jeg ikke drømte om at vinde frem som forsker, minister eller andre personer, der figurerer i medierne og dermed er interessant at finde “smuds” om) ville jeg ikke fortælle det til en sjæl af samme grund, som jeg ikke fortæller selv de bedste venner noget i de perioder, hvor jeg går i seng med
allerflest mænd aller oftest: Jeg ville begynde at se mig selv som et offer, fordi, der ikke var andre sandheder - andre identiteter - jeg kunne påtage mig i rollen som prostitueret. Det sidder så dybt i mange, at alle prostituere er udsat for sexovergreb, under tvang, har det psykisk dårligt og mangler penge.
Jeg ville være prostitueret, fordi jeg virkelig godt kan lide sex; lide at møde mennesker og se deres sårbare sider, og får tilfredsstillelse ud af at tilfredsstille mine sexpartnere. Det ville for mig være sexdating med en pengebonus. Men det er der ikke plads til ude i virkeligheden. Min mor ville overveje hvad, hun dog havde gjort galt. Mine veninder ville amatøranalysere mig og komme frem til, at jeg savnede opmærksomhed/nærhed/en kæreste. Og bekendte ville forvente, at jeg var blevet udsat for noget, der havde givet mig en brist. Og alle ville med garanti sige “Jamen, hun er ellers sådan en sød og intelligent kvinde - jeg kan simpelthen ikke forstå det…”, for det ligger implicit i folkets logik, at den dyriske side i os alle - seksualiteten mv. - ligger langt væk fra intelligensen. Og går man op i den ene, har man ikke det andet.
Jo flere vi er om at synes det, jo oftere det bliver debateret og jo mere vi synes det, jo mere udgør det vores virkelighed. Derfor er det vigtigt vi baserer vores udsagn, vores ord, vores samtaler og vore sprog på solid, nuanceret, undersøgt repræsentation af virkeligheden, så vi bruger sproget til at gengive - i stedet for at kreere - virkeligheden.
marts 3, 2008 at 6:25 pm
Tina Thomsen
Jeg tror ikke på et forbud er en realistisk løsning. Det vil bare føre til nogle lyssky handlinger, som bestemt ikke er hensigtsmæssige for de prostituerede.
Alternativt kunne man overveje den hollandske model, hvor prostitution finder sted under ordnede forhold, og hvor der betales skat af dette hverv.
TT
marts 3, 2008 at 6:43 pm
Domina
Domina
Jeg nyder mit erhverv, og ønsker det bliver lovlig gjort, vi betaler til samfundet og bliver set med på og stemplet.
dem der besøger mig er fra alle samfunds lag, vi kan se fra Sverige at loven ikke hjælper, de findes stadig væk.
Ja vi der er til dominans hør også i denne boks som de vil ha os i.
marts 3, 2008 at 8:48 pm
Jimmi Kristensen
Udover de mange andre argumenter imod et forbud findes der endnu et principielt, nemlig hvem ejer min krop, mig selv eller staten?
Accepterer man at staten bestemmer ikke bare over det meste af ens arbejdsindkomst men også over ens krop, hvad man må bruge den til mm. jamen så er man jo også reelt intet andet end en slave af staten.
Det føler man måske ikke hvis man ikke mærker lænkerne, hvis man hverken er prostituerert, kunde, til SM, til porno mm og heller ikke ryger hverken hash eller tobak, men det er jo reelt et stort idgreb i folks frihed.
Da jeg var barn, var det almindeligt at kvinder gik uden BH på stranden, idag skal selv de mindste småpiger have top på - og nej jeg tror ikke det skyldes at ozonlaget er blevet lidt tyndere siden 70erne…….
Næh, det hele skyldes at vi i jantelovens Danmark helst skal være ens, for så er vi lige, lige smukke, lige grimme, lige rige, lige fattige, lige frie, lige ufrie og …….. lige glade
marts 3, 2008 at 9:34 pm
Grey
Jeg har undersøgt sagen.
Hvis samfundet ikke stigmatiserede de prostituerede og i stedet fordomsfrit behandlede deres virke som et liberalt erhverv, så var der ikke grobund udnyttelsen af svage prostituerede ved kriminelle bagmænd. Dermed ville det væsentligste argument imod prostitution bortfalde.
Prostituerede sælger dels nærvær og dels udløsning af begær, fantasier og lyst. Det er basale behov, som både mænd og kvinder besidder. De fleste kunder hos prostituerede er muligvis mænd, men kvinder og par gør også i et vist omfang brug af prostitueredes ydelser. Dermed rækker de prostitueredes betydning lang videre end blot tilfredsstillelsen af sexdrift hos ”fortabte” mænd.
Prostitution er lovligt i Danmark. Det er jeg glad for. Jeg har taget stilling. Jeg synes prostitution skal forblive lovligt og så synes jeg at vi gennem åbenhed og frisind skal skabe bedre rammer for de prostitueredes virke og aktivt arbejde imod kriminelle bagmænds udnyttelse af prostituerede.
Hilsen
Grey
marts 3, 2008 at 10:23 pm
Vivi Hollænder
Jeg har undersøgt sagen, og er helt sikker på at et forbud mod købesex vil skade langt mere end det gavner.
Folkene bag “Tagstillingmand” forsøger åbenbart at vise særegen form søstersolidaritet ved ikke at ville forbyde kvinder at sælge sex, men kun mændene at købe. De betragter ergo kvindelige sexarbejdere som umyndige børn, der ikke selv kan tage ansvar for egen krop og seksualitet - dette må overlades mænd - mænd, som vel og mærke skal lære at styre deres drifter.
De, der allerede har lært det (eller lader som om) har nu fået deres egen hjemmeside, hvor de kan stå frem og få pudset glorien - ak ja - det er utroligt, hvad kvindernes kampdag kan bruges til.
Men uanset om man kriminaliserer køber eller sælger er resultatet det samme. De involverede presses ud på det lyssky marked - i armene på kriminelle bagmænd, hvor det bliver endnu sværere at komme i kontakt med dem, der har brug for hjælp.
Hvis disse velmenende personer virkelig ønskede at hjælpe de kvinder, der ufrivilligt er havnet i prostitution, ville de lytte til kvinderne selv og høre på deres ønsker.
Men prostitutionsmodstanderne nægter at høre sexarbejderens egne stemmer, medmindre de indtager en passende ydmyg offerposition. På trods af sexarbejdernes protester fremturer disse betonfeminister M/K forsat deres svulstige retorik om viljeløse solgte kroppe, der bliver brugt til uhæmmet mandlig onani, og kalder uden blusel sexarbejderes kroppe for sædbeholdere og dæmoniserer mænd og deres seksualitet.
Det er kvalmende, krænkende, dybt uværdigt og meget langt fra virkeligheden.
Branchen er i forvejen omgivet af alle mulige og umulige forbud, som primært tjener til at gøre livet som sexarbejder så besværligt og risikofyldt som muligt - yderligere kriminalisering vil forværre forholdene endnu mere - hvilket alle erfaringer viser.
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at målet ikke er at hjælpe, men udelukkende at begrænse og besværliggøre prostitution i al almindelighed, fordi det ikke passer ind i disse menneskers moral og verdensbillede.
marts 4, 2008 at 12:17 am
Søren Knudsen
Jeg har undersøgt sagen.
Jeg kender privat to piger som er prostituerede. Og jeg er 100% imod en kriminalisering af deres kunder. En ting som de begge har sagt til mig, er at de følte sig mere som prostituerede i de andre jobs, som de har haft i tidens løb. I dag bestemmer de selv over deres krop og hverdag. Deres udtalelser stemmer overhoved ikke overens med dem, som ønsker en kriminalisering. Jeg tror (uden at vide det) at disse personer aldrig har talt med en, som er prostitueret, men kun bruger myter og fordomme til at argumentere. Og nej, der er ingen af pigerne som er hverken dumme, søle, misbrugere eller har været misbrugt som børn.
Det eneste rigtige ville være en total legalisering af erhvervet. De betaler skat og moms af deres indtægt, men har ingen rettigheder til f.eks. at melde sig ind i en a-kasse.
De eneste som har noget ud af en kriminalisering er vist sexforskrækkede feminister og diverse religiøse sekter, som en ideologi som skal tilfredsstilles.
marts 4, 2008 at 5:06 am
Tarik
Jeg har undersøgt sagen og er imod et forbud mod sexkøb. De sociale problemer skal løses gennem socialt arbejde, ikke kriminalisering. De moralske problemer er reelle nok, men moral er alt for kompliceret til at man kan omsætte den til kolde paragraffer om hvilke selvstændige, voksne mennesker skal have lov at bolle med hinanden under hvilke omstændigheder.
marts 4, 2008 at 11:38 am
CirkusQ
Kommentaren er flyttet til http://lindakristiansen.wordpress.com/2008/03/02/kampagneblog/#comment-140, hvor der kan debatteres.
marts 4, 2008 at 12:08 pm
J. Rimmer
Begge link er lagt under “Artikler o. lign.”
marts 4, 2008 at 12:15 pm
Persilman
Udover de nævnte argumenter mod et forbud er der også noget juridisk ulogisk, nemlig, at det ikke er forbud at dyrke sex, og det er ikke forbud at sælge og købe tjenester. Hvorfor skal en kombination af to lovlige ting forbydes? Kun når en tredje person skades af det , kan et forbud evt. forsvarer, f.eks. med spritkørsel (det er tilladt at drikke alkohol og det er tilladt at køre bil, men ikke kombineret fordi det er farligt for andre mennesker).
Det vigtigste må være at bekæmpe årsagerne til uønsket prostitution, ikke prostitutionen selv. F.eks. narkoluddere sælger deres krop, fordi de er afhængige af narkoen. Det er ikke prostitutionen selv der er problemet. Ligeledes er det med fattigdom. På en måde kan man se omfanget af uønsket prostitution som målestok for hvor godt samfundet passer på sine borgere. Det kan man ikke skjule ved at forbyde målestokken.
Så længe der ikke gøres noget ved årsagerne af uønsket prostitution vil der ikke ændre sig noget væsentligt. Med eller uden et forbud. Derfor giver det ikke mening at forbyde det, også for dem der faktisk ønsker at prostituere sig.
marts 4, 2008 at 12:29 pm
Erik Jon Sloth
Linket er lagt ind under “Artikler o.lign.”
marts 4, 2008 at 5:12 pm
Anja prostituerede / Team Gimel
Jeg har undersøgt sagen - og jeg går IKKE ind for et forbud imod købesex. Jeg har friviligt valgt mit job,befinder mig godt med mit valg.
Forbyder politikere,feminister og øvrige kriminaliserings tilhænger køb af seksuelle ydelser - overtrædes menneskerettighederne - Alle prostituerede har ret til at bestemme over deres egen krop - uden indblandning fra staten
marts 4, 2008 at 6:15 pm
Anders Krabbe Møller
Jeg har undersøgt sagen. Jeg er liberal. Det betyder blandt mange ting, at jeg kun mener at staten bør sætte love og regler op for folk, når det er absolut nødvendigt. Frihed er en manglevare på denne jord, hvor så utroligt mange mennesker i ideologien, troen eller moralens navn flittigt laver love for andre mennesker ud fra devisen; ”når jeg ikke kan lide det du gør, så skal du f… ikke have lov til at gøre det!”
I Danmark er vi kommet videre? Det var primært venstrefløjen, der kæmpede for den frie sex, men det var en borgerlig liberal regering der frigav pornoen. Var det fordi den kunne lide porno? – nej men den indså netop, at det at lave love som alene eller primært har til hensigt at stoppe andre menneskers frivillige aktiviteter, fordi man ikke synes om det de gør, er forkert.
Det er interessant, at mange af de argumenter der nu anvendes mod mænd der køber sex tidligere blev anvendt mod homoseksuelle. Man fandt sex mellem mennesker af samme køn ”ækelt” (for nu at bruge samme ord som en mand på http://www.tagstillingmand.dk benytter om køb af sex) og det var en udbredt opfattelse at ældre perverse mænd korrumperede uskyldige unge mænd, der blev lokket i fordærv. Læs f.eks. om Oscar Wilde.
Når Magnus Heunicke (S) udtaler: ”Jeg støtter et forbud mod sexkøb fordi jeg selv er far til to små piger og det værste jeg kunne forestille mig for dem var en skæbne som prostitueret” så virker det som et ekko fra gamle dage. ”Det værste jeg kunne forestille mig for min søn var en skæbne som homoseksuel”.
Det er forfærdeligt, at så mange intelligente mennesker ikke kan se, at det i bund og grund er samme problemstilling. Nej Magnus du ville ikke kunne lide, at din datter tog et job som prostitueret – det ville de færreste forældre - men hvad nu hvis det var det hun ville? Skulle hun så ikke have lov til det? Når man har passeret de 18, må man vel betragtes som et voksent menneske, der selv kan tage valg i livet. Og hvad er det egentlig for et kvindesyn. Kvinder er åbenbaret i mange mænds og (ironisk nok) kvinders øjne stadig dumme enfoldige væsner, der ikke kan træffe selvstændige beslutninger. Læg mærke til at der aldrig er nogen der omtaler mandlig prostitution som et problem.
Selvfølgelig er der nogen piger der fortryder, at de har solgt sex, og nogen får det måske oven i købet psykisk dårligt. Der er stærkt beklageligt, men det er jo risikoen ved frie valg. Nogen fortryder man, andre lever men med og andre igen har man det udmærket med. Og der altså piger der fint lever med, at have tjent penge på at dyrke sex.
Tag en pige som Katja Kean. Hun har ikke blot haft sex for penge, men hun har oven i købet gjort det på film. Er hun en stakkels nedbrudt psykisk syg kvinde? Det virker ikke som om hun er specielt tynget af sin fortid, når man ser hende drøner rundt i ”Langt fra Las Vegas”! Det kunne så i øvrigt lede ind på en diskussion af, hvorfor man vil forbyde køb af sex men ikke pornofilm – hvad siger du Magnus? Var pornostjerne værre eller bedre end prostitueret? Hmmm nå vi kan jo også bare forbyde pornoen!
Men - vil fortalerne for et forbud sige – det handler jo om alle de piger, der bliver tvunget ind i prostitution, det er det vi vil stoppe. Fint – smuk hensigt men målet helliger altså ikke midlet. Lad mig skære det ud i pap. DET ER ET MEGET INDGRIBENDE MIDDEL AT KRIMINALISE FOLK! Det er som om nogen af de mest ivrige i forbudsfortalere glemmer dette simple faktum.
Tag en sag som da Dansk Folkeparti ville forbyde tørklæder. Deres argument er jo hæderligt nok – faktisk langt hen af vejen det samme som for dem der vil kriminalisere køb af sex. Man vil hindre, at unge piger tvinges til at gå med tørklæde, fordi det er et led i en massiv kvindeundertrykkelse i visse lande og indvandremiljøer. Er dette forkert? Nej men modargumentet var her det selvindlysende, at nok kan et tørklæde være kvindeundertrykkende, men det kan også være et resultat af et frit valg. Derfor kriminaliserer man selvfølgelig ikke i et frit og liberalt land. Man støtter de piger der bliver undertrykt på andre måder – måder som ikke griber ind i de pigers rettigheder, som bærer tørklædet af egen fri vilje.
Sådan må det også være for bekæmpelsen af tvangsprostitution. Lovgivning bør kun tages i anvendes som sidste udvej når andre og mindre indgribende midler er prøvet, Og disse midler er der og de virker med næsten 100 % sikkerhed bedre, man ønsker bare ikke at anvende dem. Måske fordi det virkelige formål med forbuddet intet har med bekæmpelsen af sexslaveri at gøre. Måske er den virkelige grund, at nogen kvinder ser prostitution som en personlig fornærmelse med dem selv og deres køn og nogen mænd ser det som ”ækelt”. Men det er netop her frisind og tolerance bliver testet. Det er jo ingen sag at være tolerant over for det man er enig i.
marts 4, 2008 at 6:22 pm
Michael Schmidt
Det er totalt gak-gak at forbyde prostitution:
1) det er imod mine frihedsidealer om at alle bestemmer over deres egen krop. Hvis en fyr eller pige vil tjene penge på at yde seksuelle ydelser til andre, skal staten IKKE blande sig i dette. Det tangerer formynderi!
2) handicappede, impotente, folk med en frigid kedelig kone o.s.v. har også ret til et sexliv. JO, jeg mener faktisk at sex er en menneskeret!
3) hvis man forbyder købesex, vil nogle frustrerede mænd måske blive voldtægtsforbrydere i stedet. De færreste mænd kan leve uden sex…og ikke alle kan få nogen de tænder på uden at betale for det! (handicappede, impotente, psykisk handicappede, autister, grimme, folk med et lavt selvværd, kronisk syge o.s.v.)
4) ved af kriminalisere prostitution, tvinger man kvinderne ud på det sorte marked, underground - og det gør dem jo bare endnu mere afhængige af bagmændenes “beskyttelse” (nu skal de jo også beskyttes mod politi og myndigheder!)
5) efterspørgslen vil altid være der. Og udbuddet ligeså. Det ser vi også i Sverige….
6) politiet klager over mangel på ressourcer. Well, hvis de også skal bruge tid på at anholde de hundredevis af mænd, der køber sex hver dag… LOOOOOOOOOOOOL
Hvis der kommer et forbud, vil civil ulydighed måske være vejen frem. Loven skal respekteres ja, men absurd dumme love er til for at brydes. Det kunne være hylende morsomt hvis samtlige mænd i Kbh. gik ned på Istedgade og søgte sex foran politiet bare for at tage gas på politi og politikere he he
marts 4, 2008 at 7:51 pm
Knud/ TEAM GIMEL
Jeg har undersøgt sagen og noterer mig, at Institut for Menneskerettigheder betragter en kriminalisering af prostitutionskunder som en krænkelse af de prostitueredes menneskerettigheder.
Ethvert menneske har ret til at bestemme over egen krop, relationer, udvikling og selvudfoldelse og har derfor også ret til frit at vælge erhverv. For den prostituerede kvinde betyder det, at hun kan vælge det erhverv, hun har lyst til og ikke skal tåle statens indblanding i valget af erhverv. En kriminalisering af prostitutionskunder har til formål at begrænse de prostitueredes erhvervsudøvelse og er således udtryk for en chikane af erhvervet.
Hvordan kan noget politisk parti i Danmark støtte et tiltag, der er en krænkelse af menneskerettighederne?
De, der nu som oplæg til den 8. marts ønsker en kriminalisering af prostitutionskunderne, påstår, at de gør det for de prostitueredes skyld. Men de har aldrig spurgt de prostituerede om, hvad de mener. Når de alligevel kræver et forbud, er det udtryk for er en patriarkalsk, formynderisk holdning, hvor en bedrevidende elite mener at vide, hvad der er bedst for de omhyggeligt umyndiggjorte.
Skulle det virkelig være i overensstemmelse med en demokratisk kultur?
Knud
marts 4, 2008 at 9:07 pm
Acq
Jeg har undersøgt sagen, og er imod et forbud mod købesex.
Det vil skade de svage og er en indgriben i den personlige frihed.
Kvinder er ikke ofre som udgangspunkt; mænd ikke skurke og sex ikke en synd.
marts 5, 2008 at 1:25 am
Sjyli
Jeg er også imod kriminalisering af prostitution,
og jeg går helt ind for legalisering af erhvervet, så de prostituerede kan få nogle gode standarder for arbejdsforhold m.v. blive selvstændige osv.
Det er også vigtigt at skabe tilllid til loven og politiet hos de, som er ufrivilligt prostituerede - hvor skal disse ellers henvende sig, skulle de få vristet sig fri af bagmænd?
marts 5, 2008 at 8:59 am
Claus Lautrup
At kriminalisere kunder er blevet de veluddannede middelklassekvinders projekt. De foregiver at kæmpe på deres køns vegne, men afslører i virkeligheden intolerence over for andre kvinders måde at leve deres liv på.
At kriminalisere kunderne er en rafineret måde at skabe kontrol over fattige kvinders seksualitet og muligheder i livet. Fænomenet prostitutionkan ikke løses gennem lovgivning. Det har man forsøgt igennem århundreder. Prostitution forebygges gennem sociale indsatser.
Claus Lautrup
Sociolog
marts 5, 2008 at 10:17 am
Tomas Friis
De kalder det en kampagne mod sexkøb - men det ER en kampagne mod prostitution og mod de prostituerede. Prostitutionsmodstandernes kæmpestore problem er, at prostituerede jo er blevet definerede som ofre for et socialt problem OG som ofre for maskulin seksualitet (og sidstnævnte er dårlig / ond / ikke i orden, hvis nogen skulle være i tvivl). Hvad er så problemet? Jo det er jo ikke fint at slå på et offer, derfor slår man på krænkeren. For hvis der er et offer så MÅ der jo være en krænker, ikke? Og hvis offeret er en kvinde, så MÅ krænkeren jo være en mand, ikke?
Jeg er ikke blind for, at der er MASSER af problemer omkring prositution. Jeg har selv haft en del af de udøvende siddende i min klientstol - og der er både ofre og offergjorte kvinder imellem. Men også stærke, stolte og selvstændige kvinder.
Der er sociale, økonomiske, menneskelige, helbredsmæssige og mange andre problemer. Pointen er, at for de prostituerede er prositution ikke problemet. Kunderne er ikke problemet. Det at sælge en sexuel ydelse er ikke problemet. Det er som regel L Ø S N I N G E N.
Problemet er et andet. Det kan være misbrug af narkotika, alkohol eller andet. Det kan være sociale problemer. Det kan være gæld til dem der arrangerede billet, rejse og turistvisum. Det kan være 1.000 andre ting.
Men det er altid noget andet en prostitutionen. For uanset hvor ringe, ydmygende, belastende og alt muligt andet grimt prostitution kan være for en del af prostituerede, så ER det stadig løsningen. Den eneste løsning eller - den mindst ringe løsning
Tomas Friis
Coach, mande- og Parterapeut.
marts 5, 2008 at 2:17 pm
Philip
Jeg har taget stilling, lad folk bestemme over deres egen krop! Stop hykleriet fra statens side og afkriminaliser prostitution. Lad de prostituerede organisere sig og giv dem samme rettigheder som alle andre arbejdende danskere.
marts 5, 2008 at 3:41 pm
Inger
Hej Inger og jer, der har kommenteret på Ingers kommentar. Jeg har flyttet det hertil.
marts 5, 2008 at 3:55 pm
Jimmi Kristensen
Mens man sidder her og lytter til lidt internetradio kritisk om islam, kom tanken til mig om ikke dette i virkeligheden er nøjagtig det samme som islams moral, kvinder skal underkastes streng moral, så ingen stikker udenfor, for at de alle kan ses som dydsmønstre, må dem som stikker ud bekæmpes, og det gøres jo let i jantelovens eget land.
Der er dog en væsentlig forskekl på feminismen og islam, i islam er det manden, der ses som svag, og fristes af kvinder, så det er kvinderne der undertrykkes og fordømmes. Hos feministerne er det kvinderne som ses som svage, og opnår den i vort samfund privilligerede offerrolle, derfor er det mændene som fordømmes og kriminaliseres.
marts 5, 2008 at 7:06 pm
R. Larsen
Jeg er af den overbevisning, at et forbud mod at købe sex, vil virke negativt i forhold til den ønskede effekt. De prostituerede kvinder som er tvunget ud i prostitution som et led i trafficing kommer ikke ud af det fordi kunderne bliver kriminaliserede. Tvært imod tror jeg det stiller disse kvinder dårligere. Som situationen er nu, kan de kunder som får mistanke om at der er noget galt gå til politiet. Man kunne godt forestille sig, at det ikke sker, hvis disse kunder bliver stemplede som kriminelle.
Hvis man vil undertrykkelse og udnyttelse af kvinder til livs, så er kriminalisering af køberne ikke løsningen.
marts 5, 2008 at 8:48 pm
T. Petersen
Åh, nu må denne porno - altså følelsesporno - høre op. Vi kan ikke i et videnssamfund begynde at lovgive efter følelserne hos en lille gruppe fanatiske feminister.
Hvis min mor, datter eller søster var prostitueret ville jeg respektere det. Hvis en mand eller kvinde tvang dem til det. Ville jeg banke vedkommende og slæbe bøllen op på den nærmeste politistation.
Ingen tvivl i mit sind om at prostitution for nogle er en overlevelsesstrategi, mens den for andre er en genvejsstrategi. For de kvinder, hvor det er en overlevelsesstrategi er der næppe så meget frivillighed inde i billedet, at man kan være bekendt ikke at hjælpe dem.
Men skal hjælpen være at kriminaliserer deres kunder? Skulle det gøre livet lettere for dem? Nej, selvfølgeligt ikke, og man må da også med rette mistænke “godhedsindustrien” omkring middelklassesammenrendet i KFUK’s Reden og i Dansk Kvindesamfund, for at mene at pigerne i virkeligheden er nogle syndere der helst skal lide og angre.
Det er i hvert fald en tanke man let får, når man ses hvordan disse grupper slår korsets tegn for sig, når talen falder på at give pigerne gratis stoffer og sætte ind med at bekæmpe fattigdommen, eller i det mindste indrette samfundet sådan at man ikke behøver at tage stoffer for at holde ud at være i det.
Næ, tak. Det skal den lille gruppe “dygtig frøkner” ikke nyde noget af. Fattigdommen er givet af Gud, og skal ikke bekæmpes af mennesker, og den tildeles i øvrigt kun de dovne må man forstå.
I den optik er det ikke svært at forestille sig, at skytses rettes mod hadeobjektet “manden”, der er skyld i alle denne verdens ulykker. Det synes i hvert fald at være strategien i det en gang så store og stolte Dansk Kvindesamfund, der i dag som så meget andet fra det forrige århunderde er truet af lukning og udfasning.
Her er der det antiprostitutionssagen der skal sikre foreningen en livsforlængelse i form af lidt medieomtale. Det har man nasset sig til penge på Christiansborg til, og der burde egentlig opstilles brækspande hele vejen ned af Istedgade som vi kunne brække i over det.
For hvad går pengene til? Til “holdningskampagner” og plat spin. Ikke en eneste redelig videnskabelig undersøgelse. Og så der det man, ULLRICHHHH, må kaste op, for de samme penge kunne være givet til pigerne så de ikke behøvede at gå på gaden. Og her havde de gjort en forskel.
Nu går de til kunstigt åndedræt til en industri for industriens egen skyld. en industri, der ikke engang gider tale med pigerne … Må jeg få en spand!
marts 6, 2008 at 2:18 am
Eini Carina Grønvold
Jeg har undersøgt sagen, og jeg er stærkt imod et forbud.
De svage stakkels prostituerede som feministerne eftersigende ønsker at beskytte, udgør efter alt at dømme kun en meget lille gruppe. Dem skal man selvfølgelig gøre meget for at hjælpe, men alt tyder på, at et forbud kun vil skubbe de svage prostituerede længere ud i prostituiton.
Men jeg tror i virkeligheden ikke, ønsket om at kriminalisere sexkøb handler om at beskytte nogen. Kriminaliseringsfortalerne er tydeligvis ligeglade med, hvad luderne selv synes. Jeg tror, det handler om, at en gruppe mennesker ikke forstår og accepterer, hvordan en anden gruppe mennesker tænker og føler, og derfor vil de forbyde denne gruppe menneskers ret til at eksistere. Og det gør ondt helt ind i min sjæl at se det udspille sig så ubekymret i det land, jeg lever i.
Støt de prostituerede! Støt seksualiteten! Lad os ikke kvæles i den rette morals skinhellige navn!
marts 6, 2008 at 8:09 am
Kenno Simonsen
Jeg har undersøgt sagen og taget stilling. Jeg er modstander af et forbud mod prostitution af ganske mange årsager, hvoraf jeg her vil nævne 3 af de vigtigste:
1: En kriminalisering af prostitution er til skade for de prostituerede – uanset om strafansvaret lægges på sexarbejderen eller som i Sverige på kunden. Det viser de hidtidige erfaringer fra Sverige. Stigmatiseringen, som er den mest belastende enkeltfaktor ved sexarbejde, ophøjes i den svenske model til lov.
2: Jeg anerkender ikke det syn på kønnene, hvor mænd defineres som krænkere og kvinder som ofre, hvilket er udgangspunktet for kriminalisering efter svensk model. Jeg finder disse definitioner fastlåsende og nedværdigende for begge køn, og til skade for ligestillingen.
3: Derimod anerkender jeg voksne menneskers ret til at bestemme over deres egen krop, herunder retten til at bruge den til sexarbejde. Jeg respekterer, at nogen frivilligt vælger at sælge seksuelle ydelser. Det er ikke statens opgave at blande sig i seksuelle aktiviteter, der er aftalt frivilligt mellem voksne mennesker – uanset om den ene parts motivation primært måtte være af økonomisk karakter.
marts 6, 2008 at 1:26 pm
Klaus
Jeg har familie i Holland og venner i Sverige. Har diskuteret emnet med begge.
Min konklution er at den Hollandske løsning ikke er problemfri, men den Svenske synes meget betænkelig. Faget skal ikke presse under gulvtæppet, det skal frem i lyset så vi kan holde ude af kriminalitetens svøbe.
marts 6, 2008 at 1:54 pm
Frithjof Danielsen
Naturligvis skal staten ikke blande sig i, hvilke frivillige aftaler, borgerne indgår med hinanden.
Naturligvis er det tilladt at leve af at give seksuelle ydelser, det står allerede i Grundlovens
§ 71 “Den personlige frihed er ukrænkelig…” og
§ 74, “Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, skal hæes ved lov.”.
Det er jo heller ikke,det her handler om.
Det er fordi socialismen er en taberideologi, der faldt sammen 9/11-1989. Af og til forsøger kustoderne at genoplive den med kunstigt åndedræt, som regel ved EU-afstemninger og lignende. Sidst så vi denne kvalme bølge af professionelle forargede vælte sig ud over VM i fodbold i Tyskland, hvor det lykkedes næsten for feministerne at få forbudt det svenske hold at deltage pga. en løgn om, at 40.000 kvinder i asien ville blive indfanget og sendt i lastbiler til VM for at lette trykket på mændene.
Nu kaster de afdankede socialister sig over en samfundsgruppe, de tror, ingen vil forsvare offentligt. De håber at fremstå som “GODE” ved at tilsvine massagepigerne og deres gode gerninger.
Det er helt ømt at se LOs formand, Harald Børsting støtte forfølgelsen af disse piger. Massageklinikker og escortpigerne har vist aldrig haft bedre kunder end fagforeningspamperne, og det bliver de givetvis ved med at have.
Hvis gammelkommunisterne ville støtte pigerne, gik de ind for at vise dem respekt og ære i stedet for at ringeagte dem til med løgne.
marts 6, 2008 at 2:53 pm
Peter Dyreborg
For en god ordens skyld - jeg har undersøgt sagen og går ikke ind for et forbud mod prostitution, fordi et socialt problem ikke kan løses ved kriminalisering.
/peter dyreborg
marts 6, 2008 at 3:32 pm
Christian Madsen.
Jeg tilslutter mig og går 110% imod et forbund!!!
marts 6, 2008 at 7:11 pm
Eini Carina Grønvold
@Christian Madsen
Du mener vel forbud?
marts 6, 2008 at 10:05 pm
Uwe
Jeg har flyttet kommentaren hertil
marts 6, 2008 at 10:51 pm
T. Petersen
Det er bemærkelsesværdigt hvad der foregår i øjeblikket. En såkaldt liberal regering deler penge ud til nogle lukningstruede smagsdommere, der laver en grotesk kampagne mod prostitution.
Pigerne handler det ikke om, for alle pengene går til at opbygge kampagnen for, og til venners venner i reklamebureauer og på webkontorer. Det minder om den gang Torben Lund som sundhedsminister begunstigede vennerne i homomiljøet med statsmidler fordi de skulle køre AIDS-kampagnen.
Initiativtagerne har så lavet en hjemmeside. Det er ren envejskommunikation. Man kan ikke diskuterer med dem - kun tilslutte sig -eller skrive spørgsmål til en lektor fra RUC, der kan belærer om det utroligste. Kenneth hedder han.
Kenneth lægger dog ikke skjul på, at det overhovedet ikke handler om de ufrivilligt prostituerede. Det handler om vi skal have en ny mandetype. Sådan en som Kenneth tilfældigvis se er.
Indtil videre har 85 mænd og drenge skrevet under på at de vil være ligesom Kenneth, og det er vigtigt ifølge Kenneth, for det handler om ligestilling (!?) og det må vel betyde, at Kenneth er træt af af hunkønsvæsnernes monopol på at blive klonet og Kenneth 1, 2, 3 … 85 nu vil tage kampen op med Dolly 1, 2, 3 … n.
marts 7, 2008 at 11:52 am
Mike
Jeg har undersøgt sagen og vil udtrykke min dybeste respekt og forståelse for de kvinder som frivilligt vælger at gå ind i en så “foragtet” men nødvendige branche.
Ja jeg har besøgt sexarbejdere i perioder og har altid benyttet lejligheden til at snakke med dem når der har været tid. Jeg har stort set kun mødt varme, rare, forstående og følsomme personer som jeg værdsætter meget højt og har aldrig følt jeg på nogen måde var med til at misbruge nogen!
Sio.s initiativ er seriøst og enestående og håber det får den vægt og opmærksomhed det fortjener og at sexarbejderne bliver taget alvorligt så vi kan få den forbudsbølge stoppet som skyller ind over os.
marts 7, 2008 at 5:07 pm
Liv
Jeg har undersøgt sagen og taget stilling, selvom det ikke har været nemt.
Mit holdningsskift var en længerevarende proces, men det korte af det lange blev, at mine opponenters argumenter simpelthen endte med at lyde mere overbevisende end mine egne. Jeg kunne ikke bevare troen på, at et forbud ville medføre bedre vilkår for prostituerede. I den forbindelse er det mig magtpåliggende at understrege, at skepsis over for et forbud i lige så høj grad kan være motiveret af solidaritet med de implicerede som tilslutning til det! At man råber vagt i gevær betyder ikke, at man “bare synes, det er i orden, at mindreårige nigerianske kvinder bliver bollet i røven 12 gange på et døgn”, som nogle sommetider kan få held til at udlægge det. Jeg synes IKKE, at det er i orden! Men jeg tror på, at der må findes andre og bedre tiltag for at hjælpe dem, vi faktisk ønsker at komme til undsætning, end en kriminalisering. Signalet om, at salg af mennesker er forkasteligt, er ikke så vigtigt for mig at sende, at jeg er villig til at “vade hen over” de mennesker, som trods alt bedre end jeg ved, hvor skoen trykker.
Desuden risikerer man qua et forbud at give medvind til en racistisk tosomhedsdiskurs. Jeg er m.a.o. hverken med på den vogn, der i lalleglæde hylder ideen om Det Frie Valg, eller den, der glorificerer prostitution og nærmest ser det som en forbrydelse at forstyrre Kong Sex! Ej heller mener jeg, at henvisninger til “kvindens ældste erhverv” eller “et erhverv som ethvert andet” er af nogen argumentatorisk værdi. Derimod mener jeg, at man skal lade sin bekymring fokusere på den globale ulighed, der driver illegale immigranter. Og her mener jeg, at opfordringen til den enkelte mand om at tage stilling er en uheldig individualisering af problemet. Transnational migration opstår ikke kun pga. vestens pull - dvs. efterspørgslen - men i lige så høj grad pga. fattigdommens push. HER vil jeg gerne tage fat på problemet; ved det, der i mine øjne er ondets rod!
Dette betyder naturligvis ikke, at jeg ikke mener, at de prostituerede, der GERNE vil ud af prostitution, skal have al den hjælp, de overhovedet kan få (opholdstilladelse, frit lejde ift. socialt bedrageri, psykologhjælp osv.) Men jeg vil gerne vise de prostituerede, der IKKE ønsker at forlade erhvervet, den respekt at tro dem på deres ord, når de påstår, at de bedst selv ved, hvad der er godt for dem.
marts 7, 2008 at 5:16 pm
Liv, erklæret og mangeårig feminist
Desuden er jeg ikke sikker på, at jeg mener, at “salg af mennesker” er forkasteligt i sig selv? I så fald vil jeg hellere omstyrte kapitalismen end indføre (flere) forbud!
marts 7, 2008 at 11:27 pm
Thomas
Jeg har undersøgt sagen - og gjort det gennem mange år. Jeg har været kunde og brugt penge, energi og et hav af samtaler - også med psykologer, på at finde ud af hvorffor jeg dyrkede sex med kvinder jeg ikke kendte.
I al beskedenhed så ser godt ud, er charmerende og har aldrig haft problemer med at få en kæreste. Jeg tilhører en intelektuel del af befolkningen. Jeg er endda dygtig og modig til at reflekteret over mit liv og de mennesker jeg er omgivet af. Så hvorfor i alverden blev jeg ved at opsøge prosituerede. Da jeg end dag gik frustreret fra psykologen, væltede ordene ud af mig, midt på fortovet: “Jeg kan sgu da ikke gøre for at jeg har et kønsorgan der er så fyldt med livslyst og begejstring over noget så mirakuløst og fortryllende som kvinden”.
Det gik jeg så med noget tid før jeg turde beslutte mig for, at jeg ikke var syg i hovedet, tværtimod, såfølte jeg at al min livskraft sad lige hvor den skulle.
Ingen kæreste kunne dække mit behov. Og tro mig, jeg kender til kærlighedens dybeste struktur - også til forelskelsens, for jeg har været begge steder på godt og ondt. Jeg er et følsomt menneske livselskende menneske - ligsom dig der læser dette. Jeg er sansende og bevidst - måske mere end dig der læser dette. Jeg er blevet så hel, at jeg idag er bevist om mine følelser at jeg direkte kan mærke mekanismen når følelser og indtryk omdannes til seksuel drift.
Er jeg jeg er såret eller ramt af mindreværd, så finder jeg ofte trøst i det sexuelle. Og nej, jeg ligger ikke og hulker i barmen på en pige jeg ikke kender. Guderne omsætter sorgen til drift og trang til at vise et andet menneske jeg ikke kender nærvær, berøring, min lidenskab, mit inderste. Jo mindre jeg kender hende jo stærkere bliver oplevelsen. Man kan kalde det en kombineret jagt og omsorgsdrift. Alternativt skulle jeg lægge mig på sengen og ornanere, men helt ærligt, det lang har så fra samme effekt.
Med tiden skete der det, at jeg blev sexaholic. Det var en frustation over at jeg havde denne uendelige drift mod dette fortryllende mirakel, kvinden. Denne frustration satte en selvforstærkende behovscyklus igang, “and then you are really fucked”, for hvad nu. Og bordellerne lokker med reklameindslag på nettet og i Ekstra Bladet. Nå ja, men jeg kunne da bare lade være med at læse i Ekstra Bladet og gå på nettet, og se på lækre røve på Strøget og blive hjemme fredag aften, osv. Hvem var nu offret?
Kære medmenneske - hvad du end mener om emne Prostitution, så tænk over om en nypuriatisme er ved at udvikle sig til et korstog, eller om du stoler på at Hvor Herre lader dig, og den prostiruerde være klog nok til at selv at vurdere om den ene af jer - eller I begge er på tynd is. Og så forhold dig ansvarligt til nuet og dig selv. Døm ikke nogen - undersøg sagen! Også du som er polittiker.
Og ja, vi der er mere sexistisk orienteret end andre, vi må frem i lyset - og til jer der holders og stangen , lad os komme frem, gi os rum og højt til loftet, for det er svært at et kaste kulturelt og religiøst åg af sig.
Min teori er, at “prostitution” og “kunde” ofte er to sider af samme sag. Kunne jeg tjene penge på min livsappetit er jeg sikker på at jeg ville gøre det.
Jeg vil gerne understrege at enhver form for overgreb mod et andet menneskse - som trafficking, pærdofili, udnyttelse af nogen i nød er gennemskueligt hvis man tænker sig om, den slags straffes heldigvis.
Tænk hvis det middelalderlige syn på kroppens sexuelle formåen kunne sættes fri og vi ikke længere ville formørke hinanden med fordomme og bedreviden.
Et forbud er forkert! Skab rene, trygge og smukke forhold for kunde og den prostituerede og lev livet smukt, og lad så være med at skære alle der lever med underlivet forrest, over een kam.
Til alle de vidunderlige kvinder der har tjent kassen på mig og mine behov; jeg kysser jer af jer hjertets lyst, I har min dybeste respekt.
Pas på jer selv.
Thomas
marts 8, 2008 at 2:53 am
Grølheim
Jeg har undersøgt sagen ..
..og jeg kan se at venstrefløjen og kvindebevægelsen er blevet infiltreret af fundamentalistisk religiøse mørke kvinder (og mænd), der vil gennemtvinge deres religiøse sexforbud i samfundet, under påskud af ligestilling og kamp mod udnyttelse.
Havde det handlet om ligestilling, havde de opfordret kvinder til at gå til mandlige prostituerede. Havde det handlet om udnyttelse, var det mere naturligt at støtte sexarbejdernes fagforening. Havde det handlet om skader ved udførelse af sexarbejde, havde det været relevant at inddrage arbejdstilsynet. Havde de virkeligt været bekymret om pigerne, havde de spurgt dem selv, men det har de ikke gjort og når pigerne selv siger fra, er det lige pludseligt dem der er noget i vejen med.
Disse religiøse mørke kvinder (og mænd) mener ikke, at man skal betragte prostitution som et erhverv, selv om det har alle et erhvervs kendetegn. De påstår at det er en krop der bliver solgt til udnyttelse, som om den prostituerede lå stiv som et bræt og ventede på, at den savlende mand fik det overstået. Det vidner kun om, at de opfatter sex uden for ægteskabet som noget gris.
Det handler om demokratiske spilleregler, og i et demokratisk og pluralistisk samfund kan man ikke bare forbyde menneskers naturlige lyster, og samtidigt ødelægge indtjeningsmulighederne for et helt erhverv.
Disse ”koran-feminister” er ikke alene galt afmarcheret – de er simpelthen kommet til det forkerte land. De har intet at gøre i Danmark, og de vil ikke opnå det, de stræber efter.
Der er lande i verden, som er meget tættere på disse tossers våde drøm. Så hvis ønsket er ”sexköbslag”– så er potentialet meget, meget større i f. eks Iran eller i Saudi-Arabien. Så herfra en klar opfordring: I må videre – og det kan kun gå for langsomt!
marts 8, 2008 at 10:36 am
Lange Jensen
Jeg har undersøgt sagen…
Så længe vi ikke taler om menneskehandel (hvilket stort set ikke eksisterer i Danmkark) så er der intet så naturligt som handel med sex.
Handel med sex vil altid eksistere uanset lovgivning. Men markedet bliver mere brutalt, hvis handel med sexuelle ydelser kriminaliseres.
Handel med sex skal legaliseres, så sexarbejderne kan få sikre og gode arbejdsbetingelser og kunderne kan få gennemskuelige og skarpe priser på ydelserne.
Den lykkelige luder som absolut findes, skal kunne have lov til at udføre sit arbejde, unden at hun ynkes af andre der blot vil udnytte hendes erhverv til at fremme deres egne politiske særinteresser.
Om arbejdet er trappevask, sygepleje eller massage kommer ud på et.
NB:
Når sexarbejdet legaliseres, bør kvinder fra EU kunne få en arbejdstilladelse. Det ville være sundt for konkurrencen og prisniveauet. Prisen for sexuelle ydelser i Danmark er nemlig for høj i forhold til Tyskland og Holland.
marts 8, 2008 at 11:08 am
T. Petersen
Liv: Det var rart at høre (læse) en (endnu en) klog kvinde tale. “Prostitution” (det at stille sig i en andens sted) er på en måde hele grundlaget for vores samfundsorden - “arbejdsdeling som Adam Smith kaldte det …
At være i mod et prostitutionsforbud i Danmark - handler ikke om, at være tilhænger af, at børn i andre lande sælges (til noget som helst for den sags skyld), men vi lever i en nationalstat, og inden for en sådan konstruktion, kan vi en gang ikke strække vores love udover vores geografiske grænser.
Dybest set er jeg tilhænger af den måde vi allerede har indrettes på i Danmark. Prostitution er et lovligt erhver, men det er er strafbart at tjene penge på andres prostitution, tvinge nogent til prostitution eller opfordre nogen til, at prostituere sig.
Praksis i administrationen af disse bestemmelser, har været ret nidkær. Man må ikke dele bord, seng og stol med en prostitueret, og f. eks. blev en ung hjemmeboende mand - hvor moderens forsørgelsespligt for ham var ophørt - dømt efter bestemmelsen.
Det giver naturligvis prostituerede problemer i relation til at leve i faste parforhold, men mindre partneren også er prostitueret - og reglerne trænger måske til en justering.
Omvendt har de også betydet, at vi i Danmark stort set har været forskånet for alfonseri og rufferi. Danske prostituerede har altovervejende været selvstændige, og har arbejdet alene eller i “pigekollektiver”.
Billedet er dog blevet forstyrret lidt de sidste 10 år. Østfra er kommet en forestilling om, at prostitution er noget mænd driver som en forretning, der består i udlejning af mere eller mindre lokkede, eller tilfangetagne kvinder, og hvor kvinderne holdes som dyr. Jeg er enig med Villy Søvndal og Pia Kjærsgaard i, at indvandrernes kultur rummer problematiske aspekter.
Omfanget er dog ikke voldsomt - efter politiets oplysninger, men selv “lidt” er for meget, og disse kummerlige forhold for en enkelt gruppe, kan efter min opfattelse ikke bære et generelt indgreb mod prostitution. det vil kun forværre forholdene for disse kvinder, og vanskeliggøre efterforskning.
Et andet aspekt er de kvinder i Danmark, der har valgt prostitution som en løsning, uden at have et reelt valg, fordi prostitutionen er valgt som løsning på problemer med at skaffe penge til stoffer og kaotiske sociale forhold.
Det er en gammel sandhed, at er du kvindelig stofmisbruger så er du prostitueret, fordi der ingen anden mulighed er for at skaffe mellem 1.000 og 3.000 om dagen til stoffer.
Faktisk “forbander” mandlige stofmisbrugere, de kvindelige stofmisbrugere deres “held” ved at være kvinder. De behøver ikke ty til alle mulige former for biltyverier, indbrud og overfald for at skaffe penge til stoffer. Skadesforsikringsselskaberne beregnede for nogle år siden at de mandlige stofmisbrugeres hærgen kostede dem 11-12 mia. om året (kun en brøkdel af dette beløb tilbalder dog narkomanerne, kosterne sælges på det illegale marked).
Heller ikke disse forhold kan bære et forbud mod prostitution. Stofmisbrugerne er - om har været det de sidste 40-50 år - fanget i en tåbelig narkotikapolitik - hvor forbudet reelt blot virker som statstilskud til narkoindustriens bagmænd.
Problemet er ikke det at kvinder prostituerer sig, men det at det for nogens vedkommende sker ufrivilligt som en følge af strukturer som omgivelserne maser ned over hovedet på dem.
Det er her der bør sættes ind … et forbud og dermed en mørklægning løser intet - slet ikke for dem, der virkeligt har brug for en løsning. Og en løsning det skylder vi dem.
marts 8, 2008 at 11:39 am
T. Petersen
Thomas - Du har da ret i, at en nypuritanisme - eller tidligere uset verdensfjern idealisme - viser sig.
Jeg tror, at en del af det handler om, at en nogle kvinder (mere eller mindre halv eller helduelige halve eller hele akademikere), har tabt forbindelsen mellem psyke og physis.
De forstå ikke, at hvis man siden man var 17, har arbejdet i Netto, og et år på Grønttorvet, været på fabrik og arbejdet et par år som hjemmehjælper, så er der en forbindelse i ens forståelse af sig selv mellem det at bruge sin krop og det at tjene penge.
En del af det vi oplever handler netop om en gruppe kvinders åndshovmod (om manglende respekt for håndens arbejde) og manglende evne til at erkende, at verden også eksisterer på andre måder, end de selv bilder sig ind.
Meget af den “vold og lidelse” som disse kvinder påstår der er i den danske gennemsnitsprostitueredes dagligdag, er i virkeligheden et projektion af deres egen foragt for fysisk arbejde.
marts 8, 2008 at 2:07 pm
Torsten.
Jeg har forsøgt at undersøge sagen, men mangler endnu noget viden, hvilket får mig til at stille følgende spørgsmål til alle prostitutionsfortalerne:
Vil I anbefale prostitution som en karrieremulighed til jeres døtre samt disses veninder?
Det kunne jo være rart at vide inden endelig stillingtagen…
marts 8, 2008 at 3:09 pm
Nina S
@ Thomas
Det var meget indsigtsfuldt at læse dit indlæg. Især fordi jeg har hørt Jannie ex-prostitueret sige, at mænd anvender sex til at udtrykke følelser (af alle mulige slags) med. Det medførte en hæftig debat blandt de mange kvindelige prostitutionsmodstandere som hørte noget i retning af at mænd så knæppede deres frustrationer ud på kvinder. Men her er måske en vigtig brik til den triste antagelse af at mænd er fra Mars og kvinder fra Venus. Nemlig at mænd kan få afløb gennem udløsning, men at det kan virke skræmmende på kvinder, især hvis manden ikke selv er særlig reflekteret om sine følelser.
@Torsten
Ja, jeg ville anbefale prostitution til mine veninder, især dem over 25 år, hvis jeg mente at de havde det rette robuste sindelag der kræves. Det kræver en del overvejelser inden. Det kan jo også afprøves (som så mange andre ting), da jeg tvivler på, at en enkelt negativ oplevelse kan ødelægge et helt liv, medmindre det var meget grelt. Desuden er der 1000 forskellige måder at være prostitueret på.
marts 8, 2008 at 3:56 pm
Flemming Nakinge
@Thorsten
Alle forældre har drømme og frygt på deres børns vegne. Ingen ønske, at ens barn ender som grøndsag, fordi de køre galt, eller er homoseksuel, blind kriminel, narkoman, religiøs fanatikker. osv. forældre kan kun opdrage og præge, og håbe det går dem godt, men det må altid være børnene der træffer valget for deres liv når debliver voksne.
marts 8, 2008 at 5:02 pm
T. Petersen
@Torsten, Flemming, Thomas m. fl.
Jeg er bange for der ikke er så meget at diskutere. En kvindelig forsker fra Institut for Menneskerettigheder har her til formiddag udtalt, at et forbud vil være en krænkelse af de prostitueredes menneskerettigheder, og det må vi vel tage til efterretning.
Det bemærkelsesværdige er jo så, at der åbenbart for statsmidler kan føres kampagner mod menneskerettighederne, og at venstrefløjen og al den væsen tilsyneladende - og de plejer eller at være flittige og dygtige til at bringe menneskerettighederne i anvendelse - i denne sag er gået så eklatant galt i byen.
Åbenbart har man været ramt af en jesuitisk logik om, at målet helliger midlerne, idet man på totalitær vis åbenbart mente, at individets interesser kan tilsidesættes, når blot det sker for at varetage “samfundshensyn”.
Men også her fejlede man, fordi der aldrig fremkom et overbevisende argument for, at det virkeligt var i samfundets interesse, at jage alle under jorden og tabe muligheden for en social indsats.
Spørgsmålet blev nærmest fejet af banen, og set som udtryk for åndelig ubemidlethed, og manglende forståelse for at man ikke kan lave omelet uden at smadre æggene. Men det bliver ikke til en idialistisk omelet i denne omgang, og det er samfundet og de prostituerede også bedst tjent med.
Men opmærksomheden på de dårligst stilledes forhold og manglende valgmuligheder må fastholdes. Den har alt for længe været væk fra den politiske debat. Faktisk lige siden velfærdsstaten gik hen og blev et middelklasseprojekt.
marts 9, 2008 at 6:14 am
Lars
Jeg har osse sat mig ind i sagen og gjort mig nogle overvejelser.
Jeg synes ikke om denne hetz.Lad voksne mennesker tage ansvar for eget liv og seksualitet.
Skab samfundsmæssigt fuldbyrdede og værdige rammer for mennsker der vælger at leve i dette fag!
Pt er det dobbelmoralsk og vores moderne demokratiske samfund uværdigt.
Lad være med at behandle frie mennesker som uansvarlige personer.
Hjælp dem der har hjælp behov og hold jeres moralske bedreviden indenfor patriciervillaernes fire vægge.
Og ja jeg har selv fundet stor tilfredstillelse og glæde i besøg hos kvinder der tog penge for deres fantastiske given OG tagen på lagnet.
Efter et sexbesøg er jeg et lettet og glad menneske.Kloge hoveder ville måske påstå jeg kompenserer.Uden tvivl; det er enormt forløsende at opleve god sex.Denne nærhed kan jeg ikke tale mig til eller opleve ved “eget håndarbejde” og jeg betaler gerne godt hvis ikke jeg finder denne nærhed i et forhold !En detalje: jeg elsker at møde en velholdt og imødekommende krop.Og ka selv tilbyde samme.Oftest kvinder i 20erne.- Hvor mange kvinder i denne aldersklasse ka jeg komme inærheden af eller i mødet med jævnaldrende (medio 40) der ka byde på så velfungerende kropslig sex? Netdating…Jeg finder ikke mange kvinder der fysisk ka leve op til mine krav.Eller jeg lever ikke op til deres indtægts/højde krav.
Jeg ville ønske jeg før i mit liv havde taget ansvar for mine seksuelle behov.Det ville ha sparet både mig og mine omgivelser for megen frustration.
Sex giver mig en enorm tilfredsstillelse og glæde. Osse betalt sex.
Er der iøvrigt ikke altid en pris for sex..-Afregningsformerne varieres.
Jeg har kendt og levet i længere forhold med flere selvstændige og velfungerende kvinder.(osse sexuelt..)Jeg har aldrig været dem utro trods oplagte og uproblematiske tilbud.Trods utilfredsstillet og trængende.Måske et dårligt valg..?
At ha betalt sex har nu i en årrække været min adgang til denne nydelse.(Udlandsarbejde)Og sikke en øjenåbner: Erfarne friske og uspolerede kvinder der kunne og ville deres håndværk! Lige så energisk og varm berigende sex som med mine tidligere erfaringer.- Til tider endda bedre! Jeg er af natur et åbent og varmt menneske og har ikke de store problemer med at definere eller stå ved mine følelser.Ka såmænd både tude og skælde ud.
Skrønen om den lykkelige eller ulykkelige luder gir jeg ikke meget for!
Der er en pris for alle beskæftigelser og leveveje. Hvem siger at det samme erhverv skal være en livslang beskæftigelse.Måske giver indtægterne som Glædeskvinde mulighed for en ønskeuddannelse.Eller sikre sociale kår som ellers ville være uopnåelige.
Mange anerkendte jobs er der 5-10 års betalt skoling til og derefter priviligerede arbejdsforhold med en lukrativ pension.De akademikere jeg har kendt startede deres arbejdsliv i 30 års alderen! (Jeg som 14årig) -Mao et priviligeret liv for de færreste..Måske endda dem der råber højest i denne skamsprægede debat nyder godt af disse privilegier?
Hvad er der i vejen for at vælge en alternativ og velbetalt indtægtsmulighed? Hvor mange kommer uskadt og hel igennem et arbejdsliv.Nedslidning,arbejdsskader. For højtuddannede i sikre og beskyttede stillinger er det vel fremmed hvordan et arbejdsliv reelt fungerer og hvilke risici der præger “almindelige” mennesker.
Ved disse Kvindesamfundets talskvinder hvilke krav der stilles og hvilken enorm lettelse og frihed det er at ha greb om eget liv..Ku beslutte om der skal arbejdes idag eller ej..Være sig selv, sin løn bevidst og værd (!)
Jeg tror I render rundt i en beskyttet uudfordret overklasseopfattelse af mulighederne i livet og en (små)borgerligt funderet moral om hvad der er en passende måde at tjene til dagen og vejen på..?
Det gentagne spørgsmål om Datterens evt levebrød..-Hvad nu hvis Hun valgte eller måske endda var begrænset til at blive soldat eller kloakarbejder,fisker,rengøringskone eller andet krævende risikofyldt arbejde..farligere job,langt dårligere vilkår og indtægter.
(Det handler nok langt mere om spørgerens moralopfattelse og stereotype tankegang end reel interesse og respekt for sit evt barns valg og livsindhold.
Jeg er glad og stolt over at leve i et frit og åbent samfund som lille DK.
Jeres indsats her er upassende og forfejlet.
Det oser langt væk af nypuritanisme og stigmatiserende Hattedameri.
Se på forskellene i behandlingsmuligheder i sundhedssektoren.
Interessen for Psykiske og Somatiske lidelser er i den grad polariseret i velfærdsdanmark. Fx kvinder der lider under konsekvenserne af spiseforstyrrelser,incest,voldtægt og deres manglende behandlingsmuligheder.To sider af samme sag -måske en del af narkoprostitutionen ville tages i opløbet ved en indsats her..
Hjælp dem der har hjælp behov og lad selvstændige mennesker udfolde sig frit under eget ansvar på lige vilkår med andre frie erhverv.
marts 9, 2008 at 6:45 am
Frihed
Jeg har undersøgt sagen, og jeg synes ikke staten eller andre skal blande sig i, hvad voksne mennesker foretager sig af egen fri vilje uden at skade andre.
Kan vi dog ikke venligst blive fri for al den nypuritanisme!
marts 9, 2008 at 10:35 am
Christian Madsen
Jeg er imod et FORBUD! Ikke “Forbund”… ups… Skrev lidt for hurtigt der
Sådan er det når man er oppe at kører hehe…
marts 9, 2008 at 2:06 pm
Christian
Tak til Liv (et stykke længere oppe) for hendes indlæg.
Det er befriende for mig, at se, at der er andre, der har et mere sammensat syn på tingene!
Jeg er imod et generelt forbud - af personlige grunde, som også har almene perspektiver - herom mere, nedenfor.
Jeg har haft mange tanker omkring, om det overhovedet er etisk forsvarligt, at argumentere imod et forbud - jvfr. mange af forbudstilhængernes - gode - pointer.
Det hjalp mig meget, i den sammenhæng, at læse Birgitte Kofod Olsens udmeldinger omkring menneskerettigheds-aspektet - det ligger tæt op ad mine egne tanker.
Også, at læse konklusionerne i rapporten fra den svenske socialstyrelse, som er meget diffuse omkring effekten af forbuddet.
Min begrundelse starter et andet sted.
Jeg har det helt fint med både kvindefrigørelsn og den seksuelle frigørelse.
Men een af de oversete konsekvenser er, at stadig flere mænd - inklusive mig selv - lever uden reel mulighed for kæreste / parforhold.
Eller de lever i seksuelt utilfredsstillende parforhold.
De kan have svært ved at finde en kæreste - de kan mangle ressourcerne til at fungere i et parforhold - eller de ønsker måske at leve alene, fordi de har et spændende og indholdsrigt liv, der ikke giver plads til et parforhold.
Men derfor forsvinder mændenes seksualitet jo ikke.
Behovet for fysisk berøring, opmærksomhed og omsorg, heller ikke.
Som et højt udviklet samfund, burde vi have overskuddet til at kunne forholde os konstruktivt og ikke fordømmende til dét problem.
Det handler i høj grad om livskvalitet.
Jeg vil sige, at jeg tror ikke, at prostitution, som det kendes nu, er løsningen for særlig mange af disse mænd.
Men jeg er til gengæld sikker på, at et forbud mod købesex vil gøre det meget vanskeligt at diskutere problemet, og finde løsninger.
Jeg tror, en del mænd bruger prostituerede, også for at få (kvindelig) omsorg og opmærksomhed - og fysisk kontakt / kropskontakt.
Men jeg véd det ikke, da jeg ikke selv har valgt dén løsning.
Og det er svært, tror jeg, at modtage dén omsorg, hvis seksuelle følelser på forhånd er bandlyst ..
Det er min egen erfaring, at dét at modtage massage under accept af seksuelle følelser, gør situationen væsentlig mere afslappende og udbyttet større - osse selvom følelserne ikke, så at sige, forløses ..
Men noget sådant kan hurtigt komme tæt på køb af seksuelle ydelser - og dermed blive kriminelt.
Jeg har selv ikke nogen patentløsning på problemet - men jeg mener det burde diskuteres.
Helt grundlæggende mener jeg så osse, at seksualiteten er en naturkraft - derfor kan det ikke sammenlignes med misbrug af alkohol og narkotika, f. eks., som mange forbudstilhængere gør.
Det er som om mange kvinder mener, at mænds begær kun må være til stede præcis når de selv er nyforelskede - og så iøvrigt kan parkeres på hylden og tages frem efter behov.
Jeg siger ikke hermed, at mænds seksualitet skal have ret til fri udfoldelse - sex er ikke en menneskeret, her har forbudstilhængerne ret.
Ellers skulle man jo tvangsudskrive kvinder til at være prostiturerede, og det er jo absurd.
Men seksualitet er et legitimt behov, og derfor må området håndteres med varsomhed.
Ikke mindst fordi det ikke blot handler om et forbud, men om en meget kraftig fordømmelse - der hos mange af forbudstilhænge